Vec: Vyjadrenie sa k úrovni kvality absolventov druhého stupňa VŠ štúdia v študijnom programe „Strojné inžinierstvo“.
Na základe našej úspešnej dlhoročnej spolupráce od roku 2012 v oblasti prípravy študentov pre potreby praxe v odbore tvorby povrchových plôch, si Vám dovoľujem zaslať naše vyjadrenie k úrovni kvality absolventov druhého stupňa VŠ.
Od počiatku som sa mal možnosť osobne stretnúť so študentami v rámci ich prác na nami zadaných projektoch, ďalej ich povinných praxi u nás v Mladej Boleslavi, tak ako aj pri konzultáciách pri tvorbe ich diplomových prác. V neposlednom rade, po ukončení štúdia s mnohými z týchto študentov každodenne spolupracujem pri plnení pracovných povinností.
Nakoľko sa jedná o veľmi špecifický a komplexný odbor, vyžaduje sa okrem záujmu a znalostí o prácu v 3D CAD systémoch súbor vedomostí jednotlivých technických predmetov, ako aj schopnosť estetického zhodnotenia a to všetko pri schopnosti rozmýšľať analyticky a tvorivo, prinášať riešenia v alternatívach a komunikovať v aspoň jednom svetovom jazyku v prostredí medzinárodných tímov.
Z nášho pohľadu musím vyzdvihnúť výborné výsledky v dvoch oblastiach a síce CAD modelovania a použitia numerických metód FEM, ktoré vysoko prevyšujú štandard.
K vyššie uvedeným faktom pridávam naše hodnotenie absolventov v týchto oblastiach:
Analytické a tvorivé schopnosti – V tejto oblasti musím vysoko hodnotiť prístup absolventov či už z pohľadu záujmu, nasadenia, tvorivosti ako aj schopnosti analyzovať danú úlohu či problém a nachádzať očakávané riešenia
Znalosti a schopnosti pri CAD modelovaní – konštatujem našu veľkú spokojnosť so zažitými skúsenosťami ako aj prípravy a vedenia študentov k osvojeniu si potrebných návykov a potrebnej priestorovej 3D predstavivosti
Schopnosti v oblasti experimentálnej a numerickej analýzy – v oblasti numerických MKP výpočtov majú študenti silné teoretické znalosti na pevnom základe a kvalitnú podporu v rámci výuky. Virtuálne su schopný overovať pevnostné charakteristiky navrhnutých 3D modelov
Schopnosti a zdatnosti v designe – Aj keď sa jedná v zásade o schopnosti dané talentom, evidujeme u absolventov v praxi po zažití si reálnych úloh pozitívny rozvoj v tejto oblasti, ktorý by mohlo byt určite podporený a akcelerovaný aj v prostredí školy vhodne cielenými predmetmy ako základy designu, deskriptívna geometria, estetika, proporcie atď..
Schopnosť tímovej práce – Vyjadrujem spokojnosť s absolventami, ktorý sa zapájajú do projektov a sú platnými členmi tímov, Naviac doporučujeme zaradiť posílenie v oblasti soft skills ako komunikácia, prezentačné schopnosti, presvedčovanie, argumentovanie
Teoretické vedomosti – vyžadujú viacej pozornosti, nakoľko niektoré strojárske disciplíny sú upozadené, a pokiaľ sa máme baviť o ďalšom zlepšení, tak by sme doporučili posilniť klasickú strojárinu a oblasť materiálov a technológií (spracovanie plastov, kompozitov, syntrovanie). Evidujeme priestor k zlepšeniu aplikovania a uvedomenia si základných teoretických vedomostí pri reálnych úlohách. Cieľom je pri konštruovaní mať prehľad aké máme možnosti čo sa týka materiálov, ich fyzikálnych vlastností, konštrukcie, pružnosti a pevnosti a ďalších. Taktiež doporučujeme zakoreniť návyk byť schopný mať kritický a selský pohľad a uvažovať v komplexnej rovine. Tam vidíme priestor pre väčšie prepojenie – previazanie jednotlivých predmetov
Komunikácia v cudzom jazyku – V tejto oblasti vidíme najväčší hendikep a potenciál k zlepšeniu, a pokiaľ môžeme zdvorilo požiadať tak by nám aj Vaším absolventom výrazne pomohlo zintenzívnenie komunikácie v angličtine už od prvého semestru štúdia, nakoľko komunikácia tvorí základ každej úspešnej spolupráce v rámci tímu. Je potrebné posíliť vedomosti komunikovať minimálne v jednom cudzom jazyku a to v spomínanej angličtine prípadne nemčine
Záverom mi dovoľte poďakovať za Vašu pomoc a podporu pri príprave študentov, za reflektovanie našich pripomienok, kde sa nám snažíte vyhovieť a zakomponovať naše postrehy do výuky.
S pozdravom
Ing. Maroš Gerda
Koordinátor projektu vyhlazování, Technicky vývoj Škoda Auto