Impulz pre tvoju kariéru
  • Úvod
  • Štúdium
  • Fakulta
  • Veda a výskum
  • Spolupráca
  • Pracoviská
  • Kontakty
Menu
  • Úvod
  • Štúdium
  • Fakulta
  • Veda a výskum
  • Spolupráca
  • Pracoviská
  • Kontakty
  • Slovenčina
  • English
Home | Aktuality | UNIKÁTNY VYNÁLEZ STROJÁROV Z VÝCHODU: AKO JAZDÍ KOŠICKÉ AUTO NA VZDUCH

UNIKÁTNY VYNÁLEZ STROJÁROV Z VÝCHODU: AKO JAZDÍ KOŠICKÉ AUTO NA VZDUCH

  • 14 júna, 2018

pneumaticke auto 1

 

Tomu sa povie superekologický pohon! Partia nadšencov zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach zmajstrovala trojkolesové auto, ktoré nepotrebuje benzín, vodík ani elektrinu.

 

Ako jediné svojho druhu na Slovensku totiž funguje výlučne na stlačený vzduch.

 

Na vývoji unikátneho vozidla pracovali mladí strojári niekoľko mesiacov. „Oslovila nás istá firma, ktorá nás upozornila na výrobu pneumatických komponentov. Tak sme sa chytili výzvy. Pohon stlačeným vzduchom je totiž ekologický, neprodukuje žiadne emisie a je málo hlučný,“ vysvetľuje odborný asistent Peter Tuleja (55). Pneumatický pohon je podľa neho aj mimoriadne bezpečný, v prípade hrozby stačí vypustiť vzduch núdzovým ventilom. „Na pohon využívame stlačený dusík. Bolo by však možné použiť aj stlačený vzduch zbavený atmosférickej vlhkosti, ako majú potápači,“ pokračuje Tuleja.

 

Vynález vyskúšali aj na medzinárodnej súťaži v Maďarsku a podľa strojárov má veľkú budúcnosť. „Pneumatický pohon má potenciál využitia v miestach, kde elektrina a iskry môžu vyvolať výbuch – ako bane alebo priemyselné prevádzky,“ myslí si doktorand Peter Marcinko(27). Chcú preto ďalej pokračovať vo vývoji pneumatického pohonu, aby našli spôsob, ako uskladniť zásoby vzduchu pre väčší dojazd.

 

TECHNICKÉ PARAMETRE

Max. rýchlosť: 33 km/h

Max. dojazd: 3 075 metrov

Objem nádoby na stlačený vzduch: 10 l

Tlak na vstupe: 200 barov

Tlak v expandéri: 10 barov

Hodnota auta: cca 10-tisíc eur

 

Takto to funguje:

Z malej prípravnej tlakovej nádoby sa natankuje vzduch do sekundárnej, tzv. expandéra. Z toho sa vháňa vzduch do troch piestov. S pomocou mechanizmu reťazových prevodov a ozubení sa pohyb prenáša na hnacie koleso. Auto má aj dvojstupňovú prevodovku, ktorá je tiež hnaná vzduchom. Časovanie piestov zabezpečuje priemyselný počítač.

pneumaticke auto 2

pneumaticke auto 3

pneumaticke auto 4

  • auto na vzduch, sjf, VaV, vynález

Prečítaj si tiež

Návšteva ministra školstva, vedy, výskumu a športu na SjF

  • 9 augusta, 2023
Technickú univerzitu v Košiciach a Strojnícku fakultu poctil svojou návštevou dňa 8.8.2023 minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Daniel Bútora, štátni tajomníci Slavomír Partila a Michal Fedák a ďalší zástupcovia ministerstva školstva. Predmetom spoločného stretnutia s vedením univerzity a vedením fakulty bola vízia kooperácie ministerstva školstva, TUKE, SjF a technických stredných škôl za účelom budúcej…
  • minister, návšteva

Accordion #1

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Accordion #2

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Accordion #3

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Accordion #4

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Accordion Title

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Get Started

TECHNICKÁ UNIVERZITA V KOŠICIACH
Strojnícka fakulta

Letná 1/9
042 00 Košice-Sever
Slovensko
e-mail: sekretariat@sjf.tuke.sk, anna.hegedusova@tuke.sk
www.sjf.tuke.sk
tel.: +421 55 602 2016
IČO: 00397610
DIČ: 2020486710
IČ DPH: SK2020486710
Copyright © 2023 Strojnícka fakulta TUKE | Designed by Róbert Huňady